29 Mart 2013

Rock dünyasında topuk sesleri

Ferah'ın albümü merakla bekleniyor

** Blognot: Biliyorsunuz, böyle karşılaştırmalı haberler her zaman yapılır. Çünkü o tatlı rekabet, hem dinleyiciyi hem de müzisyeni gazlar, okunur, konuşulur, üzerinde fikir yürütülür. Tarzları ve duruşları farklı olsa da, alternatif kulvarda akla gelen ilk üçlü olduğu ve ilk albümleri 90'lı yıllar ve sonlarına tekabül ettiği için meselemiz bu isimler üzerinden döndü. Yoksa elmayla armutu toplamadığımızı ehemmiyetle belirtmek isterim :) 

Türkçe rock –nihayet- bu sene tiz seslerin egemenliği altına giriyor. Şebnem Ferah, Aylin Aslım ve Özlem Tekin, uzun bir aradan sonra kıran kırana bir mücadeleyle ortalığı darmaduman etmeye geliyor. İşin içindekilere sorduk. 90’lardaki gibi bir rekabet yaşanır mı? En çok hangisi konuşulur, ortalığı hangisi yıkar geçer?

“Bugün seni öldürsem mi, cesedine tükürsem mi?” diyen Özlem Tekin, yeni albümü “Kargalar”la fitili ateşledi. Ardından daha sakin sularda yüzen Aylin Aslım, önce 14 Şubat’ta Teoman’la birlikte söylediği “İki Zavallı Kuş”u, birkaç hafta sonra da yeni albümü “Zümrüdüanka”yı yayınladı. Gözler de son albümü beklentileri karşılayamayan, bir süredir de Babajim’da yeni kayıtlarıyla uğraşan Şebnem Ferah’a çevrildi. Nisan ayı içinde yayınlanacak yeni Ferah albümünden sonra da konserler, turneler ve kliplerle şenlenecek epey sert bir yaz bizi bekliyor, anlaşıldı. Olanı biteni meselenin uzmanlarıyla konuştuk, ipuçlarını topladık. 





“AYLİN’İN ALBÜMÜNDE SÖZLER VE DÜETLER ÇOK İYİ”
METEHAN MERT ÇAKIR (ROCK FM GENEL YAYIN YÖNETMENİ)
“Öncelikle belirtmeliyim ki bu tarz bir mücadele olmaz, müzikte rekabete karşıyım. Ancak şarkıların kalitelerine de bakmak lazım. Üç vokal de birbirinden farklı özelliklere sahip. Aylin depresif şarkıların, Şebnem güçlü trafiği olan şarkıların ve Özlem de nağmeli şarkıların uzmanı benim gözümde. Dinleyici ise kesinlikle radyo dostu şarkının peşinden gidecektir. Şebnem’in albümü dinlemedim. Ancak ‘Benim Adım Orman’ Şebnem’den beklenen bir albüm değildi. Sözleri zor ve akılda kalıcı değildi. Zaten sanırım dinleyicide aynı düşüncede ki aldığımız tepkiler de bu yönde. Eski şarkı trafik sistemini geri getirirse kitlesini memnun edecektir. Aylin’in ‘Zümrüdüanka’sında sözler, düetler ve sadelik çok iyi. Aylin’in güzel bir müzik dünyası var iç dünyasında. Gerek alaycılığı, gerekse melankoliye bakış açısı ile. Özlem ise hayatımda gördüğüm en hiperaktif insan. Açıkçası balad şarkıları nasıl yapıyor, okurken sıkılmıyor mu diye meraklardayım. ‘Kargalar’ güzel şarkı. Ancak bir, iki dinlemede değil; beş, altı dinlemede de aynı hissi yaratıyor olması lazım. ‘Aşk Her Şeyi Affeder Mi’ dönemine göre radikal bir şarkıydı ve insanların ağızlarını açıp söylemek istediği şeyleri de barındırıyordu. Artık insanlar istedikleri herşeyi rahatça söylüyor. Özlem Tekin piyasaya ilk çıktığında aslında Şebnem kadar, hatta ondan daha fazla popülerdi. Daha sonra özel hayatının magazin sayfalarında boy göstermesi, İstanbul’u terk edip güneye taşınması ve belki de doğru kişilerle çalışmaması gibi nedenler o popülerliği elinden aldı. Şebnem dışarıdan hep disiplinli göründü. Aylin ise antipopülist ve aktivist tavırı ile zaten sosyal medyada şu an inanılmaz seviliyor ve takip ediliyor. Ancak ön plana çıkmayı kendisi zaten tercih etmeyecektir. 90’lardaki heyecan ise maalesef artık yok.”


“ŞEBNEM VE ÖZLEM ÇITAYI YÜKSELTMİŞ”
İSKENDER PAYDAŞ (PRODÜKTÖR/ ARANJÖR)
“Şebnem’in tamamını olmasa bazı şarkılarını stüdyoda dinledim. Yine çok kaliteli bir yapım geliyor ve Şebnem yine aynı ekiple çalışmış. Çok kaliteli bir sound çıkmış Şebnem’in iyi şarkıcılığının yanında bir de karizması var, albümde çok güzel bir cover da yer almış. Yine çok dinlenecek bir albüm olduğunu düşünüyorum. Aylin’in Teoman ile olan düetini biliyorum. Diğerlerini dinleyemedim ama Şebnem ve Özlem’in arasında biraz yumuşak kalmış gibi geldi bana, sertlik bir kriter olmasa da diğerleri çıtayı biraz yükseltmiş diye düşünüyorum. Özlem’in çıkış şarkısı ‘Kargalar’ını çok beğendim, tüm albümü dinleyemedim ama, Özlem ‘çok sert bir albüm yaptık çok acayip oldu’ diyordu, eminim diğer şarkılar da öyledir. Özlem’den böyle bir çıkışı bekliyordum ama şöyle bir durum var. Sözler açısından da çok sert olduğu için bazı müzik kanallarında yayınlanmasında sıkıntı olabilir diye düşünüyorum, şahsen ben dinlerim ama. Bu görselliğini ve performansını sahneye de yansıtırsa çok müthiş bir durum olacaktır. 90’lardaki başarısı pop müzik ortamının başarısıydı. Özlem de artık o tarzda değil, rockçı kimliği ile ortaya çıktı. Durum da değişti tabii. O dönemki  büyük satışları yakalayabileceğini düşünmüyorum ama bunun kötü müzisyenlikle ilgisi yok sadece yaptığı müzik ve ulaştığı kitle o zamankinden daha farklı. Şebnem müziği ve karizmasıyla her zaman kalıcı, Özlem de güzel bir çıkış yapmış. Bunlar ilginç ve gurur verici, Türk rock müziği adına.”

 “ŞEBNEM’İ KATEGORİ DIŞINDA TUTMAMIZ GEREKLİ”
SÜHAN CEBECİ (JOLLY JOKER KONSER DİREKTÖRÜ)
Son yıllarda, çok fazla yeni sanatçı ve çok fazla yeni albüm çıkıyor. Artık takip etmekte çok zorlanıyoruz. Etkinlik bazı açıklamam gerekirse, dinlerken büyük zevk aldığım bir çok isim malesef biletli konser konusunda sorunlar yaşıyorlar. Bilet satışı için gerekli olan malesef sadece iyi bir parça degil, iyi tanıtım, iyi sahne performansı ve kemikleşmiş dinleyici kitlesi. Özellikle takip etmekten asla vaz geçmeyen dinleyici kitlesi burada kilit nokta.  Üretim sürecinde uzun aralar verildiği zaman ya da gerektiği kadar geniş kitlelere ulaşamayan iyi albümlerin malesef biletli konserlere geri dönüş hep negatif olmuştur. Şebnem Ferah Türkçe sözlü rock müziğin en önemli kadın seslerinden belki de en önemlisi. Elbette genel olarak bekletilerin yüksek olması normal. Profesyonel olarak baktığım zaman, onu kategori dışında tutmam gerekiyor diye düşünüyorum. Çünkü tüm diğer sektörlerde olduğu gibi, müzik sektörünün de dinamiği, üretim ve istikrar. Şebnem Ferah bu konuda gerçekten hem öncü hem de üretim sürecine çok uzun aralar vermediği için hayran kitlesi gün geçtikçe daha büyüdü. Aylin Aslım'ın 'Zümrüdüanka' albümü genel olarak modern rock çizgisinde giderken, sözler duygusal, gitar rifleri de daha yumuşak tınılıyor kulağa. Bunun yanında Özlem Tekin, 'Kargalar' albümü ile, benimde eksikliğini hissettiğim, güçlü gitar rifleri ve davul soundu ile, iddialı ve genel olarak baya sert bir albüm yaparak, uzun süreli belirsizlik dönemine nokta koymuş gibi duruyor. Açıkcası Özlem Tekin'in konserini izlemeyi heyecanla bekliyorum. Ama Özlem Tekin'in 90'lar daki popülerliğine bu albümle ulaşacağını sanmıyorum.”



“ŞEBNEM VE AYLİN KİTLELERLE BULUŞACAKTIR”
TOLGA AKYILDIZ (MÜZİK YAZARI)
“Son dönemde ozanlık tarafı da olan kadın rock vokallerin iyiden iyiye öne çıktığını düşünüyorum. Bu anlamda deneyimleri ve kıdemleri itibariyle gönül rahatlığıyla üç büyükler diyebilecegimiz isimler Şebnem Ferah, Aylin Aslım ve Özlem Tekin. Şebnem ilk albümünden bugüne kendi müzikal çizgisini belirgin biçimde çizen bir müzisyen. Şu sıralar yeni albümünün miksleri yapılıyor. İç dünyasının dinamiklerinden yola çıkan bir şarkı yazarı olduğundan bu albümde de yürek burkan baladlar olacaktır. Yaşadığı kayıplar, duygusal yaşantısı yansıyacaktır. Öte yandan şimdilerde çok mutlu olduğunu da biliyorum. Eğer bitmesine yakın bir son dakika bestesi eklediyse albüme o şarkı da çok coşkulu olacaktır. Aylin Aslım da tıpkı Şebnem gibi şarkılarında iç dünyasını anlatmaktan, kadın olan Aylin'i öne çıkartmaktan geri durmayan bir şarkı yazarı. ‘Zümrüdüanka’da suları durulmuş, şeytanlarıyla savaşıp galip çıkmış bir Aylin var. Kendini, sevdiklerini kucaklayan bir Aylin. Bu albümün birçok açıdan Aylin Aslım kariyerinin dönüm noktası olacağına inanıyorum. Özlem Tekin; Volvox döneminden sonra Şebnem'den hemen önce albümünü çıkardı ancak o dönemde her ne kadar medya ‘rock'çı Özlem’ yakıştırması yapmış olsa da aslen bir elektro-pop albümüydü yaptığı. Ondan sonraki dönemde de elektroniğe yakın durmayı sürdürdü. Açıkçası ben Özlem'in ‘sert’ kalması gerektiğini düşünüyorum. Zaten son albümde yeniden Özhan Deneç'le çalışması, ‘Kargalar’daki sound onun da aynı fikirde olduğunun göstergesi. Çok iyi bir şarkı ve klip yapmış. Albümün bütününde de aynı his hakim. Sert ve net. Bu üç isim her ne kadar aynı kulvarda gibi gözükse de aslen farklı yolların yolcusu. Şebnem ve Aylin albümlerinin kitleleriyle buluşacağına inanıyorum. Özlem'in albümünden kişisel olarak çok memnun olacağımı biliyorum. Ancak radyolarda ve müzik televizyonlarında geniş alan bulabilecek mi, orasına pek emin değilim.”