Ferah'ın albümü merakla bekleniyor |
** Blognot: Biliyorsunuz, böyle karşılaştırmalı haberler her zaman yapılır. Çünkü o tatlı rekabet, hem dinleyiciyi hem de müzisyeni gazlar, okunur, konuşulur, üzerinde fikir yürütülür. Tarzları ve duruşları farklı olsa da, alternatif kulvarda akla gelen ilk üçlü olduğu ve ilk albümleri 90'lı yıllar ve sonlarına tekabül ettiği için meselemiz bu isimler üzerinden döndü. Yoksa elmayla armutu toplamadığımızı ehemmiyetle belirtmek isterim :)
Türkçe rock –nihayet- bu sene tiz seslerin egemenliği altına giriyor. Şebnem Ferah, Aylin Aslım ve Özlem Tekin, uzun bir aradan sonra kıran kırana bir mücadeleyle ortalığı darmaduman etmeye geliyor. İşin içindekilere sorduk. 90’lardaki gibi bir rekabet yaşanır mı? En çok hangisi konuşulur, ortalığı hangisi yıkar geçer?
“Bugün seni öldürsem mi, cesedine
tükürsem mi?” diyen Özlem Tekin, yeni albümü “Kargalar”la fitili ateşledi.
Ardından daha sakin sularda yüzen Aylin Aslım, önce 14 Şubat’ta Teoman’la
birlikte söylediği “İki Zavallı Kuş”u, birkaç hafta sonra da yeni albümü
“Zümrüdüanka”yı yayınladı. Gözler de son albümü beklentileri karşılayamayan, bir
süredir de Babajim’da yeni kayıtlarıyla uğraşan Şebnem Ferah’a çevrildi. Nisan
ayı içinde yayınlanacak yeni Ferah albümünden sonra da konserler, turneler ve
kliplerle şenlenecek epey sert bir yaz bizi bekliyor, anlaşıldı. Olanı biteni
meselenin uzmanlarıyla konuştuk, ipuçlarını topladık.
“AYLİN’İN ALBÜMÜNDE SÖZLER VE DÜETLER ÇOK İYİ”
METEHAN MERT ÇAKIR (ROCK FM GENEL YAYIN YÖNETMENİ)
“Öncelikle belirtmeliyim ki
bu tarz bir mücadele olmaz, müzikte rekabete karşıyım. Ancak şarkıların
kalitelerine de bakmak lazım. Üç vokal de birbirinden farklı özelliklere sahip.
Aylin depresif şarkıların, Şebnem güçlü trafiği olan şarkıların ve Özlem de nağmeli
şarkıların uzmanı benim gözümde. Dinleyici ise kesinlikle radyo dostu şarkının
peşinden gidecektir. Şebnem’in albümü dinlemedim. Ancak ‘Benim Adım Orman’
Şebnem’den beklenen bir albüm değildi. Sözleri zor ve akılda kalıcı değildi.
Zaten sanırım dinleyicide aynı düşüncede ki aldığımız tepkiler de bu yönde.
Eski şarkı trafik sistemini geri getirirse kitlesini memnun edecektir. Aylin’in
‘Zümrüdüanka’sında sözler, düetler ve sadelik çok iyi. Aylin’in güzel bir müzik
dünyası var iç dünyasında. Gerek alaycılığı, gerekse melankoliye bakış açısı
ile. Özlem ise hayatımda gördüğüm en hiperaktif insan. Açıkçası balad şarkıları
nasıl yapıyor, okurken sıkılmıyor mu diye meraklardayım. ‘Kargalar’ güzel
şarkı. Ancak bir, iki dinlemede değil; beş, altı dinlemede de aynı hissi
yaratıyor olması lazım. ‘Aşk Her Şeyi Affeder Mi’ dönemine göre radikal bir
şarkıydı ve insanların ağızlarını açıp söylemek istediği şeyleri de
barındırıyordu. Artık insanlar istedikleri herşeyi rahatça söylüyor. Özlem
Tekin piyasaya ilk çıktığında aslında Şebnem kadar, hatta ondan daha fazla
popülerdi. Daha sonra özel hayatının magazin sayfalarında boy göstermesi, İstanbul’u
terk edip güneye taşınması ve belki de doğru kişilerle çalışmaması gibi
nedenler o popülerliği elinden aldı. Şebnem dışarıdan hep disiplinli göründü.
Aylin ise antipopülist ve aktivist tavırı ile zaten sosyal medyada şu an
inanılmaz seviliyor ve takip ediliyor. Ancak ön plana çıkmayı kendisi zaten
tercih etmeyecektir. 90’lardaki heyecan ise maalesef artık yok.”
İSKENDER PAYDAŞ (PRODÜKTÖR/ ARANJÖR)
“Şebnem’in tamamını
olmasa bazı şarkılarını stüdyoda dinledim. Yine çok kaliteli bir yapım geliyor ve
Şebnem yine aynı ekiple çalışmış. Çok kaliteli bir sound çıkmış Şebnem’in iyi
şarkıcılığının yanında bir de karizması var, albümde çok güzel bir cover da yer
almış. Yine çok dinlenecek bir albüm olduğunu düşünüyorum. Aylin’in Teoman ile
olan düetini biliyorum. Diğerlerini dinleyemedim ama Şebnem ve Özlem’in
arasında biraz yumuşak kalmış gibi geldi bana, sertlik bir kriter olmasa da
diğerleri çıtayı biraz yükseltmiş diye düşünüyorum. Özlem’in çıkış şarkısı ‘Kargalar’ını
çok beğendim, tüm albümü dinleyemedim ama, Özlem ‘çok sert bir albüm yaptık çok
acayip oldu’ diyordu, eminim diğer şarkılar da öyledir. Özlem’den böyle bir
çıkışı bekliyordum ama şöyle bir durum var. Sözler açısından da çok sert olduğu
için bazı müzik kanallarında yayınlanmasında sıkıntı olabilir diye düşünüyorum,
şahsen ben dinlerim ama. Bu görselliğini ve performansını sahneye de yansıtırsa
çok müthiş bir durum olacaktır. 90’lardaki başarısı pop müzik ortamının
başarısıydı. Özlem de artık o tarzda değil, rockçı kimliği ile ortaya çıktı. Durum
da değişti tabii. O dönemki büyük
satışları yakalayabileceğini düşünmüyorum ama bunun kötü müzisyenlikle ilgisi
yok sadece yaptığı müzik ve ulaştığı kitle o zamankinden daha farklı. Şebnem
müziği ve karizmasıyla her zaman kalıcı, Özlem de güzel bir çıkış yapmış.
Bunlar ilginç ve gurur verici, Türk rock müziği adına.”
SÜHAN CEBECİ (JOLLY JOKER KONSER DİREKTÖRÜ)
Son
yıllarda, çok fazla yeni sanatçı ve çok fazla yeni albüm çıkıyor. Artık takip
etmekte çok zorlanıyoruz. Etkinlik bazı açıklamam gerekirse, dinlerken büyük
zevk aldığım bir çok isim malesef biletli konser konusunda sorunlar yaşıyorlar.
Bilet satışı için gerekli olan malesef sadece iyi bir parça degil, iyi tanıtım,
iyi sahne performansı ve kemikleşmiş dinleyici kitlesi. Özellikle takip
etmekten asla vaz geçmeyen dinleyici kitlesi burada kilit nokta. Üretim sürecinde uzun aralar verildiği zaman
ya da gerektiği kadar geniş kitlelere ulaşamayan iyi albümlerin malesef biletli
konserlere geri dönüş hep negatif olmuştur. Şebnem Ferah Türkçe sözlü rock
müziğin en önemli kadın seslerinden belki de en önemlisi. Elbette genel olarak
bekletilerin yüksek olması normal. Profesyonel olarak baktığım zaman, onu
kategori dışında tutmam gerekiyor diye düşünüyorum. Çünkü tüm diğer sektörlerde
olduğu gibi, müzik sektörünün de dinamiği, üretim ve istikrar. Şebnem Ferah bu
konuda gerçekten hem öncü hem de üretim sürecine çok uzun aralar vermediği için
hayran kitlesi gün geçtikçe daha büyüdü. Aylin Aslım'ın 'Zümrüdüanka' albümü
genel olarak modern rock çizgisinde giderken, sözler duygusal, gitar rifleri de
daha yumuşak tınılıyor kulağa. Bunun yanında Özlem Tekin, 'Kargalar' albümü ile,
benimde eksikliğini hissettiğim, güçlü gitar rifleri ve davul soundu ile,
iddialı ve genel olarak baya sert bir albüm yaparak, uzun süreli belirsizlik
dönemine nokta koymuş gibi duruyor. Açıkcası Özlem Tekin'in konserini izlemeyi
heyecanla bekliyorum. Ama Özlem Tekin'in 90'lar daki popülerliğine bu albümle
ulaşacağını sanmıyorum.”
TOLGA AKYILDIZ (MÜZİK YAZARI)
“Son dönemde ozanlık tarafı
da olan kadın rock vokallerin iyiden iyiye öne çıktığını düşünüyorum. Bu anlamda
deneyimleri ve kıdemleri itibariyle gönül rahatlığıyla üç büyükler
diyebilecegimiz isimler Şebnem Ferah, Aylin Aslım ve Özlem Tekin. Şebnem ilk
albümünden bugüne kendi müzikal çizgisini belirgin biçimde çizen bir müzisyen.
Şu sıralar yeni albümünün miksleri yapılıyor. İç dünyasının dinamiklerinden
yola çıkan bir şarkı yazarı olduğundan bu albümde de yürek burkan baladlar
olacaktır. Yaşadığı kayıplar, duygusal yaşantısı yansıyacaktır. Öte yandan
şimdilerde çok mutlu olduğunu da biliyorum. Eğer bitmesine yakın bir son dakika
bestesi eklediyse albüme o şarkı da çok coşkulu olacaktır. Aylin Aslım da tıpkı
Şebnem gibi şarkılarında iç dünyasını anlatmaktan, kadın olan Aylin'i öne
çıkartmaktan geri durmayan bir şarkı yazarı. ‘Zümrüdüanka’da suları durulmuş, şeytanlarıyla
savaşıp galip çıkmış bir Aylin var. Kendini, sevdiklerini kucaklayan bir Aylin.
Bu albümün birçok açıdan Aylin Aslım kariyerinin dönüm noktası olacağına
inanıyorum. Özlem Tekin; Volvox döneminden sonra Şebnem'den hemen önce albümünü
çıkardı ancak o dönemde her ne kadar medya ‘rock'çı Özlem’ yakıştırması yapmış
olsa da aslen bir elektro-pop albümüydü yaptığı. Ondan sonraki dönemde de
elektroniğe yakın durmayı sürdürdü. Açıkçası ben Özlem'in ‘sert’ kalması
gerektiğini düşünüyorum. Zaten son albümde yeniden Özhan Deneç'le çalışması, ‘Kargalar’daki
sound onun da aynı fikirde olduğunun göstergesi. Çok iyi bir şarkı ve klip
yapmış. Albümün bütününde de aynı his hakim. Sert ve net. Bu üç isim her ne
kadar aynı kulvarda gibi gözükse de aslen farklı yolların yolcusu. Şebnem ve
Aylin albümlerinin kitleleriyle buluşacağına inanıyorum. Özlem'in albümünden
kişisel olarak çok memnun olacağımı biliyorum. Ancak radyolarda ve müzik
televizyonlarında geniş alan bulabilecek mi, orasına pek emin değilim.”